Komunikacja miejska w Żaganiu zapewnia transport publiczny dla miast: Żagań, Żary i okolic i choć istnieje od niedawna , to jednak nie udało się dotrzeć do właściwego, udokumentowanego źródła jej powstania.
Kolebką zakładu jest Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Wielobranżowej w Żaganiu, które zatrudniało 18 osób i dysponowało 5 autobusami. Pierwsza zajezdnia zakładu mieściła się na terenie miejskiej gazowni, a pierwszym kierownikiem był Jerzy Bogacki. W późniejszym czasie przeniesiono zakład na ul. Młynarską 6.
Następnym etapem było przyłączenie zakładu do Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Zielonej Górze. Tego samego dnia przejęto także autobusy i pracowników z podobnego, mieszczącego się w Kunicach, żarskiego zakładu. I tak w dniu 01 września 1975 r. powstał Oddział Żagań Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Zielonej Górze. Kierownikiem Oddziału został Jan Chimiak.
Nastąpiły lata rozkwitu komunikacji miejskiej i podmiejskiej. Zaczęto systematycznie wymieniać tabor na następujące marki autobusów: JELCZ, SAN, AUTOSAN.
W roku 1981 kierownikiem został Andrzej Rot. Osiem lat później w wyniku niezadowolenia załogi zakończonego strajkiem Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Zielonej Górze podzielono na trzy odrębne jednostki. W wyniku podziału na terenie Żagania powstała odrębna jednostka świadcząca usługi komunikacyjne - Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, na czele którego stali:
Taka forma organizacyjna przedsiębiorstwa została zachowana do dnia 01 czerwca 1991 roku - w tym dniu Uchwałą Rady Miejskiej w Żaganiu nastąpiła zmiana formy organizacyjno - prawnej MPK na zakład budżetowy pod nazwą:
"MIEJSKI ZAKŁAD KOMUNIKACYJNY". Dyrektorem zakładu został mgr inż. Jerzy Oleksy.
Od dnia 14.11.1994 roku Dyrektorem MZK był mgr inż. Mirosław Paszkiewicz.
Obecnie Miejski Zakład Komunikacyjny w Żaganiu zatrudnia:
a) pracownicy umysłowi - 7 osób
b) pracownicy zaplecza zajezdni autobusowej - 3 osoby
c) pracownicy warsztatów naprawczo-remontowych autobusów - 12osób d) kierujący autobusami - 42 osoby
e) pozostali pracownicy - 9 osób
Komunikacja miejska funkcjonuje na obszarze o łącznej powierzchni 77093 ha. Dominującą rolę w regionie odgrywają miasta Żagań i Żary - jako ośrodki administracyjno - gospodarcze . Tu właśnie skupiają się największe w tej okolicy przedsiębiorstwa przemysłowe, duże kompleksy koszarowe , a także występuje rozbudowana sieć szkół średnich. Obecnie Żagań z Żarami łączy dziewięć linii autobusowych . Linia ta jest jedną z najbardziej rentownych linii komunikacyjnych , na tej trasie występują największe potoki pasażerów .
Począwszy od 1992 roku MZK rozszerza zakres swojej działalności tworząc nowe linie komunikacyjne:
W sierpniu 2003r. nastąpiło przekształcenie zakładu budżetowego w spółkę Miejski Zakład Komunikacyjny Sp. z o.o. w Żaganiu która wówczas miała do dyspozycji 29 autobusów (4-Autosany i 24- Jelcze i 1-Neoplan) i osbługiwała stałe 23 linie komunikacyjne.
Od tamtej chwili zakład rozwijał działalność wprowadzając udogodnienia w dystrybucji swoich usług poprzez rozbudowe sieci punktów sprzedaży biletów (dwa znajdują się w Żaganiu, jeden w Żarach). Dodatkowo sprzedaż biletów jednorazowych prowadzą kierowcy w autobusach wyposażeni w kasy fiskalne. W miarę upływu zmian, zakładowa stacja paliw stała się ogólnodostępna dla wszystkich zainteresowanych skutecznie konkurując na lokalnym rynku.
W maju 2015r. Prezesem Zarządu Spółki został Bogdan Mucha.
Z myślą o podróżujących środkami komunikacji miejskiej wprowadzono dokładną informację wewnątrz autobusu oraz stworzono nowoczesną, responsywną stronę internetową a także zadbano o jednolity wizerunek marki.
W sierpniu 2017r. fotel Prezesa Zarządu Spółki objął dr inż. Dariusz Frejman, kolejna zmiana nastąpiła w czerwcu 2021 roku, funkcję Prezesa Zarządu objęła Joanna Kaczmarska.